torsdag den 15. maj 2014

Lidt gummi tips

4 dages fisketur med Bright Baits , Joachim og fiskevennen Bjorn gav for de første et nyt godt venskab, masser af fisk, men også en del erfaringsudveksling.
Jeg havde problemer med enkelte former af haler jeg ikke syntes gik ordenligt i vandet hvor Jochm fortalte det sikkert var fordi de var for bløde i gummiet så de kollapser. Tit så mixer han saltvandsgummi sammen med medium for at få en anden hårdhed, eller bruger ren saltvandsgummi. Når han prøver nye haler mixer han flere mindre portioner hvor han mærker dem og tester dem så han ved hvor meget saltvandsgummi der skal i for at gummiet opfører sig ordenligt.
BEMÆRK. Der går ca. 2 -4 dage inden gummiet har "sat" sig til den hårdhed den forbliver i.
Så nu er der bestilt 5 liter saltvandsgummi også til mixing.
Jeg har nu fået styr på flere farvede haler, mange giver dem blot en tuschstreg, men min erfaring med det er at det løber ud efterhånden og smitter resten af gummiet, men kan sagtens bruges.
Jeg har nu efter flere forsøg fundet ud af hvordan jeg laver ryggen med gennemfarvet gummi, man kan købe maling til gummi så man kan spraymale, men synes farverne er lidt flade i det og slet ikke fluorescerende så jeg vælger at lave mine på denne måde. Jeg har lavet en form til ryggen og når det er så koldt det kan håndteres ligger jeg det over i den originale form og hælder resten i bagefter, det kræver lidt erfaring at få de 2 materialer til at hæfte ordenligt og det skal gøres ved den korrekte temperatur.
Nogen dage hugger torskene fint på enkeltfarver men her de sidste par dage har der skullet noget " ekstra" til. Bla. " Bavianen"  som er motoroil krop og en fluo.rød hale været rigtigt effektivt.
ØJNE: hvis de skal holde tager man en acetone dyppet klud og lige affedter og så limes de fast med sekundlim.
Et andet tips er at smelte halen med en lighter og så dyppe den i glimmeret, det drysser lidt og holder ikke så længe, men 3-4 gode torsk så er de fleste gummihaler alligevel tygget i stykker :-)
Joachim og Bjorn ville fiske Spodsbjerg i dag for at prøve at finde større torsk end 5 kg, jeg havde lige en halv dag så jeg var klar på rampen i Lillebælt kl. 05 og fiskede til kl. 10. Oplevede de meste perfekte drev i dag, båden fulgte hele skrænten uden jeg skulle flytte ret meget med en fart af 1,3-2 knob, kunne fiske med 40 gram jig og fiskene huggede med passende tempo uden jeg blev stresset :-)dvs. at jeg kunne nå at sætte mig ned på igloo boksen og tage en slurk kaffe inden den næste huggede :-)
Men nu er min hale så gennemtestet at jeg har bestilt en proff. form over den i aluminium så den kan blive masseproduceret.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar